24 martie 2014

–          Ei, ţi s-o fi făcut dor, te pomeneşti!

–          Ştii, aş putea să răspund afirmativ, ca să fie un răspuns scurt, dar nu prea pot. Fiecare cu dicţionarul său, de-aia nu prea cădem la pace. În tăcere, în absenţa cuvintelor, oamenii se înţeleg mult mai bine. Se ştiu, se inteleg, se lasă în pace, fiecare cu pacea sa. Între dor şi nostalgie, de exemplu, sunt foarte multe nuanţe şi tensiuni. Aproape că cele două cuvinte devin marginile unei lumi. Unul se aşează la polul negativ, celălalt la cel pozitiv. Şi asta din cauza alăturării dorului cu durerea, suferinţa, tânjirea. Nu, nu pot să spun că mi s-a făcut dor. Pot spune că azi am avut tragere de inimă şi minte, azi am avut chef. Azi a fost să fie.

–          Oh, scuză-mă, nu ştiam că mă poţi taxa atât de tare pentru o vorbă, acolo!

–          Nu te-am “taxat”. Valoarea cuvintelor este atât de mare încât nu-mi permit să ignor universul din spatele lor şi mai ales nuanţele ce pot altera sensul unei comunicări. Iar mie mi se pare corect să-mi exprim înţelesul cuvintelor, astfel încât partenerul de comunicare să aibă claritate.

–          Daaaa, de parcă s-ar şi putea realiza chestia asta! Eu nu cred, nu cred că oamenii înţeleg măcar un sfert din ceea ce gândesc şi vorbesc ei înşişi, d-apăi când mai spun şi altora! Vorbesc automatismele, vorbesc modelele de gândire şi exprimare preluate din familie, din anturaj, din cărţi şi din filme. Se luptă între ele neamurile şi conjuncturile, tradiţiile şi dogmele! Cine este atent la cuvinte? Cine mai are timp să-şi caute cuvintele în sine?

–          Cine vrea.

–          Mda, corect. De-ăştia cu vrere mai greu găseşti. Găseşti in schimb o mulţime de ştiutori în a manipula atât cuvântul, cât şi contextul prin cuvânt, până la obţinerea efectului dorit. De exemplu, dacă citeşti discursul unui politician cu iz de candidat la preşedenţie, şi observi cu atenţie butoanele pe care le apasă discret, corzile sensibile pe care le atinge conştient şi deliberat în cursivitatea cuvintelor aranjate în frază, observi că da, sunt unii care ştiu nu doar să folosească cuvântul, ci şi nuanţele lui astfel încât să obţină reacţiile dorite. E altceva când îl vezi şi îl asculţi pe-acelaşi politician. Vocea  tremurândă ori tunătoare a cuvântului, ritmul, tonul împreună cu gestica şi mimica feţei îţi vor dezvălui adevărul. Vocea trădează orice falsitate ascunsă pe sub credinţele impuse, ba chiar scopurile ascunse.

–          Foarte adevărat. De-aceea cuvântul rostit este sabia atât de ascuţită încât poate tăia toate câmpurile. Şi pe cele mentale, dar mai ales pe cele emoţionale şi fizice. Vibraţia sunetelor produce un impact direct şi fizic în câmpul omului. Interacţionează dincolo de voinţa şi conştienţa sau mintea persoanei. Asta nu înţeleg eu la oamenii care ascultă radioul nonstop. Sau care chiar şi adorm cu televizorul sau radioul deschis.

–          Păi, cine să-i înveţe lucrurile astea pe oameni? Doar nu cei care-şi câştigă salariul sau averile pentru că oamenii stau şi privesc? La şcoală nu te învaţă chestii de-astea. La şcoală trebuie să înveţi unde sunt resurse de petrol în Africa, sau când s-a întâmplat cine ştie ce bătălie, nu te învaţă nici să gândeşti, nici să înţelegi. Te-nvaţă cum să perpetuezi programul, cum să dai mai departe aceleaşi structuri, aceleaşi linii matriciale, cum să te autoprogramezi astfel incât să faci partea ta în sistem.

–          Ştii, tocmai mi-a venit o idée! Trebuie să-ţi mulţumesc ţie pentru asta! Chiar îţi mulţumesc. Am fugit! Pa!

–          Aşa, fără să-mi spui şi mie ideea?…

–          Fără! Nu pot consuma energia concepţiei. Când se va naşte, vei afla. Şi câte kilograme, şi câţi centimetri! Până atunci, doreşte-mi sarcină uşoară!

©danielamariamarin

About daniela marin

om human
This entry was posted in Dialogul de azi and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

